Simpelsite - Toneel

Hieronder volgt een overzicht van de activiteiten op toneel waar Kees van Kooten en Wim de Bie aan hebben meegewerkt.

Van Kooten en De Bie
Cebrah
Wim de Bie en Kees van Kooten ontplooiden vele cabaret-activiteiten op het Dalton Lyceum. Met z'n twee n vormden ze de redactie van de literaire bijlage van de schoolkrant Daltonklanken, 'Cebrah'. (Vier Lichte Letterheren, pagina 97). Deze naam gaven ze ook aan de cabaretgroep die ze eind jaren vijftig vormden samen met Marjolein Kuysten, Jan Hulsbergen en Joop van Keeken.

Op donderdag 23 november 1961 om 20 uur in de Pulchri-Studio, Den Haag was de premi re van het eerste programma van Cebrah: "Grapsgewijs" . (Haagsche Courant 16/11/61, Haagsche Courant 17/11/61, Haagsche Courant 22/11/61) De Haagsche Courant noemde de voorstelling vriendelijk, maar vond het jammer dat het gezelschap geen duidelijk eigen gezicht heeft. De teksten (van Kees van Kooten) bevatten een aantal aardige tekstvondsten volgens de recensent, maar zijn verder wat eenzijdig. Wim de Bie werd geroemd als de meeste markante kracht van het gezelschap. (Haagsche Courant 24/11/61)

Cebrah werkte mee aan diverse gelegenheden:
- Op 12 januari 1962 werkte Cebrah mee aan een cabaret- en dansavond gehouden in het kader van de lustrumviering van het corps studerenden aan de HTS-Prinsessegracht. (Haagsche Courant 13/01/62)
- Op 4 februari 1962 werkte Cebrah mee aan een galabal van de Haagsche Studenten Vereeniging (H.S.V.). (Haagsche Courant 05/02/62)
- Op 24 maart 1962 gaf Cebrah een voorstelling in de aula van het 2e VCL aan de Goudsbloemlaan (Den Haag). De Haagsche Courant noemt de voorstelling vlot en boeiend tot het eind, maar vindt wel dat de ironie en soms zelfs sarcasme op momenten te veel de overhand heeft. (Haagsche Courant 26/02/62)
- Op zaterdag 2 juni 1962 werkte Cebrah mee aan het zomerbal georganiseerd door de Jeugd Soci teit der Herv. wijkgemeente XXII in de aula van het Daltonlyceum (Den Haag). (Haagsche Courant 04/06/62)
- Op zaterdag 2 februari 1963 werkte Cebrah met aan een feestavond georganiseerd door de zwemvereniging Vitesse in Den Haag. (Haagsche Courant 04/06/62)

Op zaterdag 30 maart 1963 om 20.15 uur was de premi re van het tweede programma "Te hooi en te grap", in zaal 4 van "Op Gouden Wieken", Den Haag. (Haagsche Courant 20/03/63, Haagsche Courant 27/03/63, Het Parool 28/03/63, Haagsche Courant 29/03/63, Het Parool 30/03/63) De recensent van de Haagsche Courant schreef op maandag 1 april 1963 dat Cebrah met "Te hooi en te grap" een duidelijke stap vooruit heeft gemaakt. Het nummer "Stroe zeshonderd jaar" van Van Kooten vond hij het beste van het programma. De teksten van De Bie bleven volgens de recensent iets achter bij die Van Kooten, maar de presentatie van De Bie was wel sterker. De eindconclusie: "een programma dat zich best liet waarderen". (Haagsche Courant 01/04/63)

- Op zondag 19 mei 1963 werkte Cebrah mee aan "Actie Dousadj", een cabaret-dansavond georganiseerd door De Europese Werkgroep, afdeling Den Haag in de Houtrust-rotonde die begon om 20 uur. Dousadj was een van de dorpen in Perzie die in 1962 waren verwoest bij een aardbeving. (Haagsche Courant 13/05/63, Haagsche Courant 20/05/63)
- Op zaterdag 6 juni 1964 werkte Cebrah mee aan een slotavond van de jeugdsoci teit van wijk 22 der Hervormde Gemeente in de aula van het Dalton-lyceum (Den Haag). (Haagsche Courant 08/06/64)
- Op zaterdag 10 april 1965 werkte Cebrah mee aan het boekenbal dat was georganiseerd door het Rotterdamsch Studenten Gezelschap in de Utrechtse raadskelders. (Algemeen Dagblad 12/04/65)

Op het moment dat Van Kooten toetrad tot de cabaret-groep Lurelei, hield Cebrah op te bestaan (Haagsche Courant 24/3/65). De laatste optredens van Cebrah waren in augustus 1965.

Holland Festival
Op 1 juni 1975 verzorgden Van Kooten en De Bie het slot van de openingsdag van het Holland Festival in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Het werd een optreden van anderhalf uur. Hans Heg schreef in De Volkskrant (02/06/75): "de heren Kooten en Bie zorgden voor het amusantste onderdeel van deze PromeNOS". Een deel van het optreden was te zien in de uitzending van Simplisties Verbond 11 (4 juni 1975). Hans van Reijsen was in het Algemeen Dagblad (05/06/75) erg enthousiast: "Hun cultuurnota en kijk op kunst is een verademing. [...] Heer Kooten en Heer Bie gaven [...] voor de zoveelste keer een "brilmante demonstructie" om hun eigen woorden te gebruiken van wat zij het afgelopen seizoen hebben laten zien." Andere tv-critici zijn aanmerkelijk kritischer. Jungman schreef in Het Parool (05/06/75): "de enige humoristische aanwinst van dit seizoen [ging uit] als een nachtkaars." Godert van Colmjon was in Het vrije volk (05/06/75) ook niet positief: "Ik kreeg de indruk dat de heren aan vakantie toe zijn, want hun doorgaans trefzekere optreden vertoonde hier en daar duidelijke tekenen van slijtage." En J.H. was in De waarheid (05/06/75) ook ambivalent. De sc ne is terug te zien op de DVD Ons Kijkt Ons 10 - Het Simplisties Verbond.
(Het Parool (02/06/75))

De Dienstlift
In de uitzending van Simplisties Verbond 23 - Een hele avond Simplisties Verbond (23 december 1976) speelden Van Kooten en De Bie de eenakter De Dienstlift van Harold Pinter, onder regie van Jop Pannekoek. De oorspronkelijke titel van het stuk is The Dumb Waiter (1957). Barbara van Kooten heeft het toneelstuk omgezet in het plat-Haags. Zelf hadden ze twijfels bekenden ze in een interview in Het Parool (23/12/76) met Henk van Gelder: Wim: "We weten nóg niet of die eenakter geslaagd is." Kees: "We hebben er grote twijfels over, inderdaad."
Hans van Reijsen was positief in Het Algemeen Dagblad (24/12/76): "In Pinters "Dienstlift" lieten zij heel andere kanten van hun veelzijdig talent zien. Ze waren werkelijke acteurs en ze lieten op bijna geen enkel ogenblik de gedachte achter aan de simplisten-met-baret die ze nu al weer een paar jaar zijn." Jungman was aanmerkelijk kritischer in Het Parool (24/12/76): "Het was niet goed. [...] Pinter vergt onderwerping en tekstvastheid en vooral Wim leek daar moeite mee te hebben. [...] Sorry Wim, maar tenslotte zijn jullie geen acteurs, maar in alles wat jullie doen jezelf, en misschien lag Guus dichter bij Kees dan Ben bij jou." Daar keek A.I. heel anders tegenaan in de Leeuwarder Courant (24/12/76): "sterker vond ik het stuk De Dienstlift, waar maar weer eens duidelijk bleek dat ons hele actreuteldom kan worden afgeschaft. Koot en Bie, als amateur-acteurs met een grote A, bevallen me beter dan de beroeps, die zich zo "onnatuurlijk" gedragen." Op 16 december 1981 werd De Dienstlift uitgezonden op Belgie 1 om 20:45. De Dienstlift is herhaald op 8 januari 2009 op Nederland 2 om middernacht.
(Limburgsch Dagblad (16/12/81), De Waarheid (18/12/81))

Naaimachine
Als parodie op het Theater van de Lach van John Lanting, maakten Van Kooten en De Bie de klucht De Naaimachine. De sketch was opgenomen in een theater met publiek en was te zien in de thema-uitzending Het Bedrog (11 juni 1978) van het Simplisties Verbond. Aan de Naaimachine werkten, naast Van Kooten en De Bie zelf, de volgende mensen mee: Barbara van Kooten, Jantien Koornstra, Joke Mittelmeyer, Ernestien Oosting, Gaby Witteveen en Guikje Roethof. De tv-criticus Y.G. van De waarheid (12/06/78) schreef: "Simpelsmile b.v. verzorgt het theater van de lach a la John Lanting (via de Tros vaak te bekijken) en het stuk De Naaimachine was daar een volledig uitgewerkt en gespeeld voorbeeld van. Lanting kan het de heren Koot en Bie niet ontzeggen dat ze uitstekend kunnen kijken en luisteren." Henk Huurdeman schreef in de Volkskrant (12/06/78): "Hoogtepunten vond ik hun persiflages op de verzetsfilm, de makelaardij (een glansrol van Koot) en het Theater van de Lach. Vooral bij het laatste was geen detail over het hoofd gezien." Herbert Leupen van Het Parool (12/06/78) schreef: "Simpelsmile BV verzorgde vervolgens een kostelijke klucht (de Naaimachine) in de stijl van John Lanting. Met alle aangedikte dubbelzinnigheden, ontkledingen en verstoppertje spelerij van dien. Tot en met applaus en aftiteling werd de parodie volgehouden." Ook Cor van de Poel was lovend in de Leeuwarder Courant (12/06/78): "Maar een absoluut hoogtepunt was hun karikatuur van het Theater van de Lach, waarvoor het stuk "Kom van het dak af" ongeveer model moet hebben gestaan. Dat was lachen geblazen." De Naaimachine was ook te zien in de compilatie-eindejaarsuitzending Het Nationaal-Simplisties Zwendelprogramma (31 december 1978). De Naaimachine is uitgebracht op de DVD Ons Kijkt Ons 5 - Van Geilneef tot Naaimachine.

Nederlands Blazers Ensemble
Op 1 januari 1978 werkten Van Kooten en De Bie mee aan de Nieuwjaarsmatinee van het Nederlands Blazers Ensemble in het Concertgebouw te Amsterdam. Deze voorstelling werd ook op 7 januari uitgevoerd in de Doelen te Rotterdam. In maart 1979 gingen Van Kooten en De Bie met het Nederlands Blazers Ensemble mee op tournee door de Verenigde Staten met de voorstelling More than a concert. Van Kooten en De Bie verzorgen hierbij het onderdeel na de pauze, waarin het ging over onze nieuwe koningin. Voor ze op tournee gingen, werd de voortstelling uitgevoerd in Zierikzee (10 maart) en tweemaal in Paradiso, Amsterdam (11 en 13 maart). Na een moeizame start werd de tournee in de VS alsnog een succes, mede naar aanleiding van een zeer lovende recensie in de New York Times. Regisseur Roeland Kerbosch was mee op deze tournee en hij maakte hier de film More than a concert over. De documentaire werd op 28 oktober 1980 uitgezonden door de NOS op Nederland 1. Cor van de Poel schrijft op 29 oktober in zijn televisierubriek in de Leeuwarder Courant: "Een prachtig werkstuk, waarin Roeland Kerbosch met een boeiende en unieke filmtaal een verrassend werkelijkheidsbeeld optrok". Herbert Leupen schrijft op dezelfde dag in Het Parool: "wat mij betreft [had] best wat meer plaats aan Koot en Bie als concertmeesters mee op tournee, mogen worden ingeruimd." De film werd op 7 juli 1981 herhaald op Nederland 1.
(Algemeen Dagblad (02/01/78), De Volkskrant (02/01/78), Het Parool (02/01/78), NRC Handelsblad (02/01/78), De Volkskrant (05/01/78), Het Vrije Volk (09/01/78), De Waarheid (08/03/79), De Volkskrant (13/03/79), Het Parool (07/04/79), PZC (28/10/80), Limburgsch Dagblad (28/10/80), Leeuwarder Courant (07/07/81), Nieuwsblad van het Noorden (07/07/81))

Drie zusters
In de uitzending Van Kooten & De Bie 6 (14 maart 1982) zit een sketch waarin een bewerking van Van Kooten en De Bie is te zien van het toneelstuk "Drie zusters" van Tsjechov, maar dan zonder tekst. Dit toneelstuk komt in een latere uitzending nogmaals aan bod. In Van Kooten & De Bie 4 - Concept (2 februari 1986) zien we regisseur Plok van Arnhem samen met leden van toneelgroep Antisept (o.a. Huub Stapel, Sjoerd Pleijsier en Van Kooten) op zoek naar een nieuw concept voor "Drie zusters".

Doe Maar
Op 29 januari 1983 deden Van Kooten en De Bie als wethouder Hekking en burgemeester Van der Vaart mee aan een optreden van Doe Maar in sporthal De Hooiberg in Olst. Ze speelden met Doe Maar het nummer Is dit alles, maar met als tekst Geld is alles. Het nummer was te zien in Juinen 5 (9 februari 1983) en is later uitgebracht op de DVD Ons Kijkt Ons 8 - Juinen.
(bron: Doe Maar forum)

Een Gebaar
Samen met Freek de Jonge organiseerden Van Kooten en De Bie op 16 en 17 mei 1983 twee benefietavonden voor Amnesty International in theater Carr met als titel Een gebaar voor Amnesty International. Aan deze avond werd meegewerkt door een groot aantal artiesten, zoals Doe Maar, Andr Hazes, Herman Brood, Herman van Veen en Urbanus. Een compiliatie van de twee avonden werd op 25 mei 1983 uitgezonden op Nederland 1. Van de twee avonden werd een dubbel LP uitgebracht. Ook verscheen er een boek over Een gebaar. In 2008 werd de avond uitgebracht op DVD.

Huwelijkstaferelen
In In bed met Van Kooten en De Bie 4 (16 april 1995) zagen we een echtpaar dat zeer melodramatisch ruzie maakt voordat ze naar een toneelvoorstelling gaan.

Optredens voor publiek
- Het titelnummer van de LP De wereld van de Klisjeemannetjes (1968) is opgenomen voor publiek ('Live recorded at The Hague' staat er op de plaat).
- Op 9 mei 1969 werkten de Clicheemannetjes mee aan de benefietavond Een miljoen per uur die werd gehouden ten bate van de Stichting Bisschop Bekkers voor de ontspanning van het geestelijk gehandicapte kind in Theater Carr , Amsterdam. Vele andere prominente Nederlanders en artiesten werkten ook mee aan deze avond. In de tv-recensie in Het Vrije Volk (10/5/69) werden de Clicheemannetjes expliciet genoemd. Van de avond werd een LP uitgebracht: Mies in Carr .
- Op 21 april 1974 gaven Heer Kooten en Heer Bie een gastcollege over simplisme aan de Erasmus Universiteit. Een deel van dit college is te zien in Simplisties Verbond 9 (23 april 1975). In Het Vrije Volk (22/4/75) stond een verslag van dit college.
- Op dinsdag 16 maart 1976 gaven Koot en Bie een college over "Trends en trendsetting" aan de Rijksuniversiteit van Utrecht. Dit college was gedeeltelijk te beluisteren in Embargo 12.
- In 1977 voerden de Clicheemannetjes hun beroemde sketch op in de Houtrusthallen in Den Haag waarin ze een groot aantal synoniemen voor "de oudste beweging der wereld" bezigden. De bijeenkomst was ter gelegenheid van het jubileum van Caf De Sport, een caf waar Van Kooten en De Bie vroeger vaak kwamen. De sketch is bij toeval opgenomen en later uitgebracht op de LP/CD Hengstenbal.
- In Simplisties Verbond 45 (5 november 1978) zit een sketch met een optreden van en een interview met Wim van Menzen, een parodie op Herman van Veen.
- In het seizoen Op hun pik getrapt (1979/1980) was er publiek aanwezig bij de eerste zeven uitzendingen.
- In Van Kooten & De Bie 5 - De Nederlandse Spitting Image (15 maart 1987) zit een optreden van Jules Deelder.
- In Keek op de Week 111 (4 april 1993) zat een sketch waarin reverend Burt Parker en zijn tolk Jos Verschoor een zaal toespraken. Deze sketch was opgenomen tijdens de uitreiking van de jaarlijkse Humo's Pop Poll prijzen in Brussel.


Wim de Bie
Wim heeft door de jaren heen diverse optredens gegeven, onder andere diverse mailen op het Crossing Border Festival.

Kees van Kooten
Lurelei
Kees van Kooten was lid van het Lurelei cabaret voor het seizoen september 1965 - september 1966. In dat seizoen heette het programma Wie is bang voor Lurelei? Lurelei bestond uit: Kees van Kooten, Eric Herfst, Maria Lindes, John Lanting en Jasperina de Jong. De meeste nummers in de voorstelling waren geschreven door Guus Vleugel, maar het nummer "Over psychologie gesproken" was van de hand van Kees. Een deel van de nummers uit die voorstelling is terug te horen op de LP Wie is bang voor Lurelei. In het programma Uit van 16 oktober 1965 waren een paar nummers uit de voorstelling te zien. Deze uitzending was het televisie-debuut van Van Kooten. Op 29 december 1965 had Lurelei een eigen programma van een half uur op Nederland 1. In die uitzending waren de nummers "Het gesprek", "Kater", "Happening Hein", "Onder vrienden", "Mevrouw de Bruin" en "Amusement" te zien.
(Haagsche Courant 24/03/65, Haagsche Courant 23/09/65, Trouw 29/12/65).

Het programma Wie is bang voor Lurelei? was als volgt opgebouwd:
1. Wie is bang voor Lurelei? (ensemble; tekst Guus Vleugel, muziek Ruud Bos)
2. Een scherp praatje (ensemble; tekst Guus Vleugel en Ben Rowold)
3. Provomeisjes (Jasperina en Maria; tekst Guus Vleugel, muziek Ruud Bos)
4. Voetbalpolitiek (Kees; tekst Ben Rowold)
5. Je moet van twee kwaden het beste kiezen (Eric, Jasperina, John en Kees; tekst Guus Vleugel)
6. Reizigers Nachtlied (Jasperina; tekst Michel van der Plas, muziek Ruud Bos)
7. Geachte redactie (Eric, John en Kees; tekst Guus Vleugel, muziek Ruud Bos)
8. Het meesterwerk van de week (ensemble; tekst Guus Vleugel, muziek Ruud Bos)
(pauze)
9. Het gesprek (ensemble; tekst Guus Vleugel, muziek Rudy van Houten)
10. Circuit Oudenrijn (Eric; tekst Guus Vleugel)
11. De geest van het verzet (Jasperina en Kees; tekst Guus Vleugel)
12. Ik rook niet meer (Maria; tekst Guus Vleugel, muziek Ruud Bos)
13. Onder vrienden (Eric, Jasperina, John en Maria; tekst Guus Vleugel) 14. Mevrouw de Bruin (Jasperina; tekst Guus Vleugel, muziek Ruud Bos) 15. Happening Hein (ensemble; tekst Guus Vleugel, muziek Rudy van Houten)
(pauze)
16. Een heel raar vak (Jasperina en John; tekst Guus Vleugel)
17. Over psychologie gesproken (Kees; tekst Kees van Kooten)
18. In een Republikeinse kapsalon (Jasperina en Maria; tekst Guus Vleugel, muziek Ruud Bos)
19. Zo sneu voor de Blumfeldjes (John; tekst Guus Vleugel)
20. Anti en pro (Eric, Jasperina en John; tekst Guus Vleugel)
21. Op 1 been kun je niet lopen (Jasperina; tekst Guus Vleugel, muziek Ruud Bos)
22. Amusement (ensemble; tekst Guus Vleugel, muziek Rudy van Houten)
(uit: Lurelei. De geschiedenis van een cabaret)

In de Friese Koerier van 20 oktober 1965 stond een recensie van een try out. Daarin werd het optreden "een verkwikking" genoemd, maar "de presentatie was nog niet perfekt". De premiere van "Wie is bang voor Lurelei" was op 22 oktober 1965 in het Paloni-theater aan de Leidsekade, de thuisbasis van Lurelei. Algemeen Handelsblad schrijft: "na een wat grauw begin werd het in de loop van de avond steeds beter". Het nummer geschreven door Kees ("Over psychologie gesproken") wordt genoemd als een van de zwakkere. Frans Boelen is kritisch in een recensie in De Tijd De Maasbode. Hij constateert een gebrek aan variatie in benadering en uitvoering. Ook vindt hij dat de presentatie nogal eens te wensen over liet. Wel benadrukt hij het vakmanschap van Jasperina de Jong ("individueel was het er maar één die de show stal"). Ook in de Telegraaf wordt Jasperina de Jong geroemd. Over Van Kooten schrijft Jan Spierdijk: "hij bezit beslist talent". Ber Hulsing is in De Waarheid positief kritisch. Over de teksten schrijft hij: "wat op rijm, ritme en muziek staat, is echt en vakkundig voor cabaret geschreven, met geestige spot, en vaak leuk gevonden". Maar hij over de nieuwe medewerkers (Maria Lindes en Kees van Kooten) is hij kritischer: " Zij doen alles uitstekend, maar zij zijn nog niet sterk."

Optredens
Van Kooten heeft door de jaren heen een groot aantal optredens gegeven waarin hij voorlas uit eigen werk. In een artikel uit Het Parool uit 1993 wordt verslag gedaan van een van dit soort optredens.




Terug naar Thuispagina