Simpelsite- Telegrafie

Hieronder volgt een overzicht van de televisieprogramma's die Kees van Kooten en Wim de Bie hebben gemaakt of waaraan ze hebben meegewerkt.
 
Je kunt ook een overzicht vinden van de typetjes die te zien waren in de afleveringen en van de seizoenen die Van Kooten en De Bie gemaakt hebben. Je kunt ook per seizoen bekijken welke afleveringen er zijn geweest en van elke aflevering bekijken welke scènes er te zien waren en welke typetjes er in meededen. Het overzicht is echter nog niet volledig. (Aanvullingen en correcties worden zeer gewaardeerd!)
 
Op 16 november 2003 werd de Terugkeek van Van Kooten en De Bie uitgezonden, een compilatieprogramma van anderhalf uur met de achttien hoogtepunten uit het oeuvre van Van Kooten en De Bie. De fragmenten werden gekozen door de kijkers en niet door Van Kooten en De Bie zelf. De Witte Doek Terugkeek, een eigen keuze van Van Kooten en De Bie uit hun televisiewerk was in 2004 te zien in de Nederlandse filmtheaters.

Van Kooten en De Bie
Mies-en-scène, Fanclub, Ying Yang
1966-1967
1967-1968
Op 7 oktober 1966 maakten Van Kooten en De Die hun televisiedebuut, als de Clicheemannetjes bij het programma Mies-en-scène van Mies Bouwman (zie ook bij Radio). Vlak daarna gingen Van Kooten en De Bie, wederom als de Clicheemannetjes, meewerken aan Fanclub (het latere Fenklup). Dit maandelijkse popmuziekprogramma van de VARA werd gemaakt door Ralph Inbar en gepresenteerd door Sonja Barend.

Daarnaast werkten Van Kooten en De Bie in 1967 mee aan de twee afleveringen van Ying Yang, een experimenteel, maatschappijkritisch programma waaraan ook Sonja Barend en Ralph Inbar meewerkten, maar dat programma was geen succes.

Onder de pseudoniemen Kikkert en Troostwijk presenteerden Van Kooten en De Bie drie maanden lang een TELEAC-cursus Filosofie.

In 1969 werd het radioprogramma Uitlaat opgeheven. Van Kooten en De Bie maakten toen definitief de overstap van radio naar televisie.

Hadimassa
1968-1969
1969-1970
1970-1971
1971-1972
Op uitnodiging van Dimitri Frenkel Frank, auteur-regisseur van het satirische VARA-televisieprogramma Hadimassa, mochten Van Kooten en De Bie zelf een scène schrijven en spelen in dit zeer populaire spektakel. Deze eenmalig bedoelde medewerking resulteerde uiteindelijk in vier seizoenen Hadimissa, waarbij het programma werd geschreven en geredigeerd door het driemanschap Frenkel Frank, Van Kooten en De Bie en gespeeld door Ton van Duinhoven, Ton Lensink, Annemarie Oster, Van Kooten en De Bie en anderen. De inhoud van Hadimassa bestond uit welvaartssatire, televisie-parodieën en 'intellectuele varieténummers'. Ook werd er veel en mooi in gezongen, zoals valt te beluisteren op de LP Hadimassa zingt voor jou.

Tijdens de opnamen en repetities waren Kees en Wim helemaal op elkaar gericht. Maar eenmaal gescheiden, buiten de studio, konden ze wel met enige ironie over elkaar praten. Toch, met de één eens flink over de ander roddelen, dat zou uitgesloten zijn geweest. Dimitri Frenkel Frank behandelde de heren met groot respect. 'Hij had af en toe best wat meer in kunnen grijpen', zegt Annemarie Oster. 'Hun sketches waren goed, maar duurden vaak te lang'. In 1970 wordt een uitzending van Hadimassa ingezonden naar Rose d'Or, het televisiefestival van Montreux.

In 1971 en 1972 schrijven Van Kooten en De Bie teksten voor de Johnny & Rijk Show, een televisieprogramma rond het duo Johnny Kraaykamp sr. en Rijk de Gooyer.

Op 21 februari 1972 wordt een Duitse versie van Hadimassa onder de titel Ein hit für Deutschland uitgezonden op De Duitse televisie.

In 1972 schreven Van Kooten en De Bie een twintigdelige cursus Esperanto voor de TELEAC. Hierin speelden zij de schipbreukelingen Kornelio en Vilhelmo, die, aangespoeld op het eiland Mop, de wereldtaal Esperanto ontwikkelden. De televisie-afleveringen zijn niet bewaard gebleven, maar er bestaat wel een LP-box met vijf LP's en een cursusboek.

Het Gat van Nederland
1972-1973
1973-1974
In 1972 maakten Van Kooten en De Bie de overstap naar de VPRO, waar ze een onderdeel gingen uitmaken van het nieuwe programma Het Gat van Nederland. 'Wat wij deden,' omschreef eindredacteur Hans Keller het programma later, 'was allerlei normale dingen laten zien op een manier die bijzonder werd door de dramatische lading.'

Lulligheid, zoals het ook wel werd genoemd. Van Kooten en De Bie namen een half journalistiek, half journalistisch item voor hun rekening. Ze werden gekoppeld aan cameraman Paul van den Bos en geluidsman Roel Bazen. 'Toen ik met Kees en Wim ging werken,' vertelt Van den Bos, 'hadden ze voor Hadimassa gewerkt. Ze moesten de nieuwe discipline, filmen op locatie, een soort combinatie van documentaire en drama, nog onder de knie krijgen.' Door ze uit de studio te halen en mee naar buiten te nemen, konden Van Kooten en De Bie sketches konden gaan opnemen in elke denkbare omgeving. Ze werkten met een compact groep mensen, en dat maakte ze mobiel. Wanneer rol, subject en en situatie van de scène vooraf duidelijk waren doorgesproken werden de teksten ter plekke geïmproviseerd. Ze konden nu satire maken die zeer dicht bij de realiteit stond en ontdekten het métier van de typetjes. Dit was een eye-opener voor ze, en het duo kwam tot wasdom. In totaal maakten zij in twee seizoenen Het Gat van Nederland een dertigtal filmpjes.

De gezamenlijke Nederlandse televisiekritiek verleende hen in 1974, onder andere voor de 'televisie-columns' die Kees en Wim aan Het Gat van Nederland bijdroegen, de zo felbegeerde Nipkowschijf.

Simplisties Verbond
1974-1975
1975-1976
1976-1977
1977-1978
1978-1979
In 1974 besloten Van Kooten en De Bie op eigen benen te gaan staan. Daartoe richtten ze op 16 november 1974 in het Krasnapolsky hotel te Amsterdam het Simplisties Verbond op. De oprichting werd bekend gemaakt met een heuse persconferentie. Zowel Van Kooten als De Bie sprak tijdens de persconferentie een jaarrede uit, waarin het doel van het Simplisties Verbond werd uitgelegd. "Wij pleiten slechts voor een simplistiese KIJK op die gegroeide werkelijkheid" gaf Van Kooten aan in zijn rede. Symbool van het Simplisties Verbond was de mattenklopper, "vanwege het oer-hollandse, degelijke, propere, reinigende karakter èn vanwege de grafisch simpele, maar ongemeen krachtige vorm de eigenlijke klopper".

In 1977 ontvangen Van Kooten en De Bie hun tweede Zilveren Nipkowschijf voor hun programma Simplisties Verbond.

De hoogtepunten uit de eerste twee seizoenen van het Simplisties Verbond zijn terug te zien op de DVD/video Ons Kijkt Ons 10. De hoogtepunten uit de seizoenen 1976-1977 en 1977-1978 zijn terug te zien op de DVD/video Ons Kijkt Ons 5.

Speelduur:
37 afleveringen van ongeveer 37 minuten, dus in totaal ongeveer 30 uur.

Typetjes die debuteerden:
meneer Foppe op 11 juni 1978.
Cor van der Laak op 29 november 1978.

Op hun pik getrapt
1979-1980
Dit was het seizoen van Jacobse en Van Es en Cor van der Laak, die zich op hun eigen manier op hun pik getrapt en in hun kuif gepikt voelden.

De hoogtepunten uit Op hun pik getrapt zijn terug te zien op de DVD's/video's Ons Kijkt Ons 4 en Ons Kijkt Ons 6.

Speelduur:
Negen afleveringen van ongeveer 45 minuten, dus in totaal ongeveer 6 uur en 45 minuten.

Typetjes die debuteerden:
Cock van der Laak op 7 oktober 1979.
ir. Walter de Rochebrune op 7 oktober 1979.
Jacobse en Van Es op 7 oktober 1979.

Koot & Bie
1980-1981 Ook in dit seizoen voerden Cor van der Laak en Jacobse en Van Es het hoogste woord. De Tegenpartij werd opgericht, en aan het eind van het seizoen kwam er ook een gewelddadig einde aan het roemruchte leven van Jacobse en Van Es. Ook maken we in dit seizoen voor het eerst kennis met De Vieze Man.

De openingstune is het nummer "Music for 18 musicians: Section 1" van Steve Reich.

Wim de Bie werkt begin 1981 mee aan De Schrijvers, een programma van de VPRO over over literatuur en poëzie.

De hoogtepunten uit Koot & Bie zijn terug te zien op de DVD's/video's Ons Kijkt Ons 4, Ons Kijkt Ons 6 en Ons Kijkt Ons 7.

Speelduur:
Negen afleveringen van ongeveer 53 minuten, dus in totaal ongeveer 7 uur en 55 minuten.

Typetjes die debuteerden:
De Vieze Man op 12 april 1981.

Van Kooten & De Bie
1981-1982 Belangrijkste smaakmakers in dit seizoen waren de familie Van der Laak (die de nieuwe AVRO heeft opgericht), Thea en Ralph Ternauw en De Vieze Man.

De openingstune is het nummer "Care free" van het Art Ensemble Of Chicago (van de LP "Full Force" uit 1980).

Wim de Bie werkt dit seizoen ook mee aan De Letteren, een programma van de VPRO over over literatuur en poëzie.

De hoogtepunten uit het seizoen 1981-1982 zijn terug te zien op de DVD's/video's Ons Kijkt Ons 6 en Ons Kijkt Ons 7.

Speelduur:
Zeven afleveringen van ongeveer 55 minuten, dus in totaal ongeveer 6 uur en 25 minuten.

Typetjes die debuteerden:
Ralph en Thea Ternauw op 25 oktober 1981.

Juinen
1982-1983 In dit seizoen maken we kennis met de dorpen Juinen en Ter Weksel. B&W van beide dorpen geven ons een inkijkje in de problematiek van kleine gemeenten.

De hoogtepunten uit Juinen zijn terug te zien op de DVD/video Ons Kijkt Ons 8.

Op 16 en 17 mei 1983 werd in Theater Carré een grote benefietvoorstelling gegeven voor Amnesty International onder de titel Een Gebaar. Deze voorstelling werd georganiseerd door Van Kooten en De Bie en Freek de Jonge. Een keur aan artiesten deed mee, waaronder Adèle Bloemendaal, Herman Brood, Willem Breuker Collectief, Doe Maar, Margreet Dolman, André Hazes, Kamagurka, Fay Lovsky, Mathilde Santing, Urbanus en Herman van Veen. Op 25 mei 1983 werd de voorstelling vertoond op televisie. Er werd ook een boek en een dubbelelpee met materiaal van deze "Aksie De Bevrijdende Lach" uitgebracht. De uitzending is in 2008 op DVD uitgebracht.

De openingstune is het nummer "Two Folk Songs" van Pat Metheny. De Martinuskerk in Utrecht werd gebruikt als de Sint Jodocuskerk, die door B&W van Juinen ter beschikking was gesteld aan het Simplisties Verbond.

Speelduur:
Zeven afleveringen van ongeveer 54 minuten, dus in totaal ongeveer 6 uur en 20 minuten.

Typetjes die debuteerden in dit seizoen:
Burgermeester Van der Vaart van Juinen op 20 oktober 1982.
Wethouder Tj. Hekking van Juinen op 20 oktober 1982.
De Positivoos op 20 oktober 1982.

Kreateam
1983-1984 In dit seizoen was de beroemde scène te zien tussen de groenteman en de Turk. Dit seizoen telde slechts zeven afleveringen. De voornaamste typetjes waren de familie Van der Laak, De Vieze Man, Thea en Ralph Ternauw en O. den Beste (ex-leraar Duits).

De openingstune is "Yodel 2" van Penguin Cafe Orchestra.

De hoogtepunten uit Kreateam zijn terug te zien op de DVD's/video's Ons Kijkt Ons 6 en Ons Kijkt Ons 7.

Speelduur:
Zeven afleveringen van ongeveer 49 minuten, dus in totaal ongeveer 5 uur en 40 minuten.

Typetjes die debuteerden:
O. den Beste (ex-leraar Duits) op 16 november 1983.

Van Kooten & De Bie
1984-1985
1985-1986
1986-1987
1987-1988
Deze vier seizoenen stonden in het thema van de lange uitzendingen over één onderwerp: Harten op Hol (1985), Stichting Morekop (1985), Van Kooten en De Bie willen een kindje (1986), De bocht van Kees van Kooten / De stok van Wim de Bie (1987) en Twee op één cel (1988).

Het beroemdst is de aflevering Wo ist der Bahnhof? met Gé en Arie Temmes geworden, die door de kijkers is verkozen tot de beste sketch die Van Kooten en De Bie hebben gemaakt. Het meest legendarisch is misschien wel Het Gala van het Gouden Hoofd geworden, mede omdat het nooit (integraal) op video of DVD is uitgebracht.

In 1985 ontvangen Van Kooten en De Bie een speciale oeuvre ere-Nipkowschijf omdat ze eigenlijk elk jaar een Nipkowschijf verdienen.

In de uitzending van 5 oktober 1986 wordt het woord "arro" geïntroduceerd, dat nog steeds wordt gebruikt.

De hoogtepunten uit deze seizoenen zijn terug te zien op de DVD's/video's Ons Kijkt Ons 1 en Ons Kijkt Ons 3.

Speelduur:
23 afleveringen van ongeveer 60 minuten, dus in totaal ongeveer 23 uur en 10 minuten.

Typetjes die debuteerden:
Gé en Arie Temmes op 23 december 1984.
Koos Koets op 23 december 1984.
Robbie Kerkhof op 10 november 1985.

Keek op de Week
1988-1989
1989-1990
1990-1991
1991-1992
1992-1993
Algemeen wordt deze periode gezien als het creatieve hoogtepunt van het televisiewerk van Van Kooten en De Bie. Ze zijn overgestapt van één lang programma per maand naar een kortere wekelijkse uitzending. Het programma begint meteen na het acht uur journaal en Van Kooten en De Bie weten vaak bij het begin van de uitzending al een paar snedige opmerkingen te plaatsen over de onderwerpen die daarvoor in het journaal geweest zijn. Verder maken we kennis met een keur aan typetjes, waaronder Bulle van Berkel, Harry F. Kriele, de Oost-Europadesundige dr. Clavan en de zwerver Dirk.

De beroemde openingstune is "The Duke of Iron" door Sonny Rollins.

De hoogtepunten uit Keek op de Week zijn terug te zien op de DVD/video Ons Kijkt Ons 9.

Speelduur:
112 afleveringen van ongeveer 23 minuten, dus in totaal ongeveer 42 uur en 20 minuten.

Typetjes die debuteerden:
Bulle van Berkel op 2 oktober 1988.
Harry F. Kriele op 2 oktober 1988.
dr E.I. Kipping op 16 oktober 1988.
H.J. Bussink sr. op 4 december 1988.
E. Oosting op 5 februari 1989.
Dirk op 1 oktober 1989.
prof. dr. ir. P. Akkermans op 15 oktober 1989.
dr. Remco Clavan op 12 november 1989.
Carla en Frank van Putten op 4 november 1990.
Aad van der Naad op 14 oktober 1990.
Robert van Effen op 9 december 1990.
Diana Charité op 24 februari 1991.
Jet en Koosje Veenendaal op 13 oktober 1991.
Lex op 18 oktober 1992.
Harry van Klingelen op 1 november 1992.

Krasse knarren
1993-1994 Van Kooten en De Bie worden een dagje ouder en noemen hun programma dit seizoen Krasse Knarren. Ook wordt het programma nu tweewekelijks uitgezonden. De presentatie is in handen van Phons van der Kuil en Rik Dubois. Van Kooten en De Bie lijken hier echter niet tevreden over, en na zes afleveringen nemen ze zelf de presentatie weer over.

In de leader is het kunstwerk "Klimwand en Schijf in Grofpuinheuvel" van beeldhouwer Frans de Wit te zien. Dit grootste landschapskunstwerk van Nederland staat in Spaarnwoude.

De openingstune is "Straight up & down" van Eric Dolphy.

De hoogtepunten uit Krasse knarren zijn terug te zien op de DVD/video Ons Kijkt Ons 2.

Speelduur:
Vijftien afleveringen van ongeveer 25 minuten, dus in totaal ongeveer 6 uur en 15 minuten.

Typetjes die debuteerden:
Phons van der Kuil op 3 oktober 1993.
Rik Dubois op 3 oktober 1993.

In bed met
1994-1995 Van Kooten en De Bie gaan interactief met het programma In bed met Van Kooten & De Bie.

De openingstune van dit seizoen is "Some cow fonque (more tea, vicar?)" van Buckshot Lefonque uit 1994.

De hoogtepunten uit In bed met zijn terug te zien op de DVD/video Ons Kijkt Ons 2.

Speelduur:
Vijftien afleveringen van ongeveer 25 minuten, dus in totaal ongeveer 6 uur en 15 minuten.

Deksel van de desk
1995-1996 De terugkeer van de gebroeders Temmes.

De openingstune is "Brother Veal" van Wynton Marsalis.

De hoogtepunten uit Deksel van de desk zijn terug te zien op de DVD/video Ons Kijkt Ons 2.

Speelduur:
Twintig afleveringen van ongeveer 25 minuten, dus in totaal ongeveer 8 uur en 20 minuten.

Typetjes die debuteerden:
mr. Pief Toepoel op 15 oktober 1995.

Van Kooten & De Bie
1996-1997
1997-1998
Van Kooten en De Bie waren weer wekelijks te zien. Dit waren de laatste twee seizoenen.

Voor het seizen 1996-1997 was de openingstune "Au Fond De Moi" van Morton's en voor Voor het seizoen 1997-1998 was de openingstune "de Mus" van Tom America.

De hoogtepunten uit deze seizoenen zijn terug te zien op de DVD/video Ons Kijkt Ons 2.

Speelduur:
Veertig afleveringen van ongeveer 25 minuten, dus in totaal ongeveer 16 uur en 40 minuten.

Typetjes die debuteerden:
Jack Rubato op 3 november 1996.

1974-1975: 5 uur en 30 minuten
1975-1976: 4 uur en 15 minuten
1976-1977: 9 uur
1977-1978: 3 uur en 55 minuten
1978-1979: 7 uur en 20 minuten
1979-1980: 6 uur en 45 minuten
1980-1981: 7 uur en 55 minuten
1981-1982: 6 uur en 25 minuten
1982-1983: 6 uur en 20 minuten
1983-1984: 5 uur en 40 minuten
1984-1985: 6 uur en 35 minuten
1985-1986: 6 uur
1986-1987: 5 uur en 15 minuten
1987-1988: 5 uur en 20 minuten
1988-1989: 8 uur en 40 minuten
1989-1990: 8 uur en 40 minuten
1990-1991: 8 uur en 20 minuten
1991-1992: 8 uur en 20 minuten
1992-1993: 8 uur en 20 minuten
1993-1994: 6 uur en 15 minuten
1994-1995: 6 uur en 15 minuten
1995-1996: 8 uur en 20 minuten
1996-1997: 8 uur en 20 minuten
1997-1998: 8 uur en 20 minuten

Totaal (schatting): 162 uur en 5 minuten.

Totaal in Verbondsbox: 27 uur en 15 minuten (17%)

 
Bronnen:
  •  
  • "Van Klisjeemannetjes tot Directeuren van het Simplisties Verbond", Bulkboek 62, 1977
  •  
  • "Wim, school, Kees" door Gijs Groenteman in VARA TV magazine nr 45, 2003, p. 8-11 + p. 101
  •  
  • Biografie van het Popinstituut
  •  
  • Database van Beeld en geluid

    Wim de Bie
    1998-1999 Spreker: Wim de Bie, De Bunker van De Bie
    1999-2000 Nachtcrème, Beetje Laat
    2000-2001 De Bühne van De Bie

    Kees van Kooten
    Kees van Kooten heeft geen programma's meer gemaakt, maar een theatervoorstelling waarin hij voorleest uit eigen werk is wel op televisie uitgezonden. De VPRO heeft deze uitzending op video uitgebracht onder de titel Kees van Kooten Hoofdleest Zich Autobio.



    Terug naar Thuispagina